There is not a single line in the French Constitution that mentions them: and yet the increasingly prominent councillors and advisors 'working in the shadows' who surround our political leaders have only increased over the years – with the result that the hyper-presidential Fifth Republic has in fact become a Republic of advisors. Nothing is accomplished without – or against – them.
How paradoxical, then, that no scholarly research has focused on these advisors for over thirty years! Leaving behind both polemic and caricature, this volume corrects that oversight. It brings together a team of historians, political scientists, legal experts, sociologists and anthropologists, many of whom are foreign experts, as well as former members of presidential cabinets. From the ‘creatures’ of the king, as they were called during the 17th century, to Sarkozy’s ‘dir cab’ and Hollande’s young entourage, not to mention Brussels’ ‘cabinetocracy’ and the countless advisors to the White House, this work illustrates the spread of the advisory phenomenon at all levels of power in contemporary democracies.
As erudite as it is enjoyable, this volume opens up new avenues for reflection, enriching the debate on the role and influence of the Prince’s advisors.
Jean-Michel Eymeri-Douzans is an associate professor of political science and the assistant director of Sciences Po Toulouse. Xavier Bioy is an associate professor of public law at the Université Toulouse 1 Capitole. Stéphane Mouton is also an associate professor of public law at the Université Toulouse 1 Capitole.
Chapitre 1. LE MONDE NOUVEAU DE L'APPARIEMENT ALGORITHMIQUE
Qu'est-ce qu'un appariement ?
La montée en puissance des appariements algorithmiques
Une manière singulière de faire circuler des ressources
Chapitre 2. UNE TECHNOLOGIE ANCIENNE RENOUVELÉE
Des appariements anciens aux appariements algorithmiques
Fabriquer une arène d'appariement
Chapitre 3. LE FONCTIONNEMENT SOCIAL DE L'APPARIEMENT
L'appariement comme forme sociale
Appariement et concurrence
Expérience vécue de l'appariement et inégalités
Chapitre 4. LÉGITIMITÉ ET JUSTICE DANS LE MATCHING
Une légitimité nécessaire mais plurielle
L'efficacité et la légitimité face aux acteurs puissants et à l'opinion publique
Une légitimité fragile devant les mouvements de l'opinion publique
Chapitre 5. ÉCONOMIE ET POLITIQUE
La place de l'appariement dans une économie plurielle
L'appariement comme politique publique
L'appariement et la gouvernance algorithmique
Chapitre 6. APPARIEMENTS ET SINGULARITÉS
La société singulariste
Singularité marchande et singularité d'appariement
L'appariement, base matérielle de la société singulariste
Vers un nouveau régime de quantification ?
« Tous et chacun en particulier »
Conclusion
Références