Vin et politique

Bordeaux, la France, la mondialisation
First Edition

Interview vidéo d'Olivier Costa


French wines, held precariously between a slump in domestic consumption and an augmentation of production in the nations of the new world, have seen their market share dissolve since the end of the 1990s. What are the remedies ? Rediscover the fundamental value of the domestication of wine or perhaps loosen a set of overly complex regulations ?

This work describes the mechanisms and actors who perform on wine’s political stage. How are professional dynamics manifested in the Bordeaux region ? What are the consequences of recent French reforms tied to health, marketing, and the regulation of wine? What is the final outcome of negotiations related to the European politics of wine and international commerce accords ?

The authors bring to light the capabilities of the collective action of wine professionals and their influence on public powers, but also emphasize the territorial competition and contemporary uncertainty that courses through world of wine.


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Specifications


Publisher
Presses de Sciences Po
Author
Olivier Costa, Jacques de Maillard, Andy Smith,
Collection
Académique
Language
French
Publisher Category
> Political Economics > French Economy
Publisher Category
> Geopolitics > Globalization
Publisher Category
> The State - Government > Local Government
Publisher Category
> International field
Publisher Category
> Political Economics
Publisher Category
> Politics
Publisher Category
> Society
BISAC Subject Heading
POL000000 POLITICAL SCIENCE
Onix Audience Codes
06 Professional and scholarly
CLIL (Version 2013-2019)
3283 SCIENCES POLITIQUES
Title First Published
04 October 2007
Subject Scheme Identifier Code
Thema subject category: Politics and government

Paperback


Publication Date
04 October 2007
ISBN-13
978-2-7246-0975-2
Extent
Main content page count : 384
Code
978-2-7246-0975-2
Weight
430 grams
List Price
25.50 €
ONIX XML
Version 2.1, Version 3

ePub


Publication Date
04 October 2007
ISBN-13
9782724686913
Product Content
Text (eye-readable)
Extent
Absolute page count : 390
Code
9782724686913
Technical Protection ebook
Adobe DRM
ONIX XML
Version 2.1, Version 3

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Contents


I – LE VIN, SES MARCHÉS , SES INSTITUTIONS
CONTINUITÉS ET CHANGEMENTS

Chapitre 1 /RÉGULATION POLITIQUE ET REPRÉSENTATION DES INTÉRÊTS

• Le marché, les institutions et le pouvoir
• La définition et la représentation des intérêts collectifs

Chapitre 2 / L'INSTITUTIONNALISATION DE L'UNIVERS VITIVINICOLE FRANÇAIS

• L’ère préétatique : régulations localisées
• L’institutionnalisation du néocorporatisme national (1875-1960)
• L’émergence de politiques partiellement européanisées (1962-1990)

Chapitre 3 / LA GLOBALISATION DU VIN DEPUIS 1990

• Une analyse statistique du marché vinicole
• Une analyse politique des conflits

I I – LA REPRÉSENTATION DES INTÉRÊTS DANS UN UNIVERS FRAGMENTÉ

L ’EXEMPLE DU BORDELAIS

Chapitre 4 / L’ACTION INTERPROFESSIONNELLE ENTRE INTÉGRATION ET CONTESTATION

• L’institutionnalisation du Conseil interprofessionnel du vin de Bordeaux

• Dissociation du politique et affirmation identitaire

• Une crise de la régulation des vins de Bordeaux ?

Chapitre 5 /LES DÉFIS D’UNE REPRÉSENTATION SIMULTANÉE DES PROFESSIONS ET DES VINS

• Les représentants des vins de haut de gamme
• Les représentants des vins de milieu de gamme
• Les négociants face à l’action collective

I I I – LES INTÉRÊTS ORGANISÉS FACE AUX RÉFORMES

Chapitre 6 / LE MARKETING DU VIN
• Une médiation entre producteurs et consommateurs
• Faire exister le Bordeaux par le marketing

Chapitre 7 / VIN ET SANTÉ : LES CONTRAINTES DE L’INTERSECTORIEL

• La victoire du paradigme médical (1950-1991)
• Vers une inversion des termes du débat ?

Chapitre 8 /LA DIFFICILE RÉFORME DES APPELLATIONS D’ORIGINE CONTRÔLÉE

• De la généralisation à la contestation des AOC
• La multiplication des réformes à la marge des AOC

Excerpt


Interview de Olivier Costa