L'apprentissage

Donner la priorité aux moins qualifiés
First Edition

Professional training greatly increases employment opportunities for low-skilled youth. As this work demonstrates, it shall be necessary to modify the governance of vocational education and funding for sandwich training in order to reach this objective. Read More

Professional training greatly increases employment opportunities for low-skilled youth. On the flipside, its effectiveness is virtually naught for more educated individuals. Despite this reality, sandwich training largely takes place in the context of higher education, to the detriment of lower skill levels. Instead of enhancing social mobility, the current state of professional training in higher education reproduces, and even exacerbates, existing inequalities.

Public assistance should therefore be channelled to areas where its impact with will effective and fair: in upper secondary education. This is an overarching goal in France, where 120,000 youths exit the school system each year with at most the 'Brevét des Collèges' (the national diploma awarded at the end of ninth grade). As this work demonstrates, it shall be necessary to modify the governance of vocational education and funding for sandwich training in order to reach this objective.

Pierre Cahuc is a professor at CREST ENSAE and the École polytechnique. Marc Ferracci is a professor at the Université Panthéon Assas.


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Specifications


Publisher
Presses de Sciences Po
Author
Pierre Cahuc, Marc Ferracci,
Collection
Sécuriser l'emploi
Language
French
Tags
, , ,
Publisher Category
> Political Economics > Employment
Publisher Category
> Political Economics
Publisher Category
> Politics
Publisher Category
> Society
BISAC Subject Heading
SOC000000 SOCIAL SCIENCE
BIC subject category (UK)
H Humanities > J Society & social sciences
Onix Audience Codes
06 Professional and scholarly
CLIL (Version 2013-2019)
3305 SCIENCES ECONOMIQUES > 3283 SCIENCES POLITIQUES
Credit
Presses de Sciences Po
Title First Published
01 October 2015
Subject Scheme Identifier Code
Thema subject category: Society and culture: general
Type of Work
Monograph

Paperback


Publication Date
01 October 2015
ISBN-13
978-2-7246-1795-5
Product Content
Text (eye-readable)
Extent
Main content page count : 98
Code
9782724617955
Dimensions
11 x 18 x 0.6 cm
Weight
92 grams
List Price
6.00 €
ONIX XML
Version 2.1, Version 3

ePub


Publication Date
15 October 2015
ISBN-13
978-2-7246-1797-9
Product Content
Text (eye-readable)
Extent
Main content page count : 104
Code
9782724617979
Technical Protection ebook
Adobe DRM
List Price
1.99 €
ONIX XML
Version 2.1, Version 3

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Contents


Introduction

 

Chapitre 1 L'ÉVOLUTION DE L'ALTERNANCE EN FRANCE

Qu'est-ce que l'alternance ?

Le développement de l’alternance en France

 

Chapitre 2 QUE PEUT-ON ATTENDRE DES FORMATIONS EN APPRENTISSAGE ?

Comment mesurer l’effet de l’apprentissage ?

Les effets positifs de l’apprentissage pour les individus

Des effets sur les capacités non cognitives

Pourquoi les entreprises embauchent-elles des apprentis ?

 

Chapitre 3 LE RÔLE DES POUVOIRS PUBLICS EN MATIÈRE D’APPRENTISSAGE

Les externalités des formations en apprentissage

Quel est l’impact des aides publiques à l’apprentissage ?

 

Chapitre 4 LES ENSEIGNEMENTS DES EXPÉRIENCES ÉTRANGÈRES

Le système dual d’enseignement professionnel

Le rôle prépondérant des entreprises

Un financement public limité

Un système sélectif concentré sur le second cycle de l’enseignement secondaire

 

Chapitre 5 LES DYSFONCTIONNEMENTS DU SYSTÈME FRANÇAIS

Des contenus mal évalués et peu en phase avec les besoins des entreprises

Un système peu attractif pour les apprentis et les employeurs

Le poids des échecs en cours d’apprentissage

Des mécanismes de financement qui encouragent un apprentissage à de hauts niveaux de qualification

Un système complexe et mal régulé

 

Conclusion DÉVELOPPER L’APPRENTISSAGE