La Tyrannie du genre


First Edition

A princess costume and a toy vacuum cleaner for girls, a castle and a remote-control car for boys… We might be tempted to think that the choice of such stereotyped toys is a thing of the past. That is not the case. An increasingly striking sexualisation can be seen in education and in all areas of social life. These differentiated attitudes are not systematically seen as forms of inequality. They are justified by a belief in essential « natural » distinctions between men and women. An ensemble of psychologising discourses, norms and symbols stems from this, which has multidimensional consequences on the roles individuals are assigned.

Although the notion of gender was promoted by sociologists to shed light on relations of domination, invoking it at every opportunity – from the feminisation of language to political parity – establishes the idea that men and women are still, above all, and in every way prototypes of their sex group rather than unique individuals.


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Specifications


Publisher
Presses de Sciences Po
Author
Marie Duru-Bellat,
Collection
Essai
Language
French
Publisher Category
> Fields > Gender
Publisher Category
> Gender
Publisher Category
> Society
BISAC Subject Heading
SOC010000 SOCIAL SCIENCE / Feminism & Feminist Theory
BIC subject category (UK)
H Humanities > J Society & social sciences
Onix Audience Codes
06 Professional and scholarly
Title First Published
05 October 2017
Type of Work
Monograph
Includes
Bibliography

Paperback


Publication Date
05 October 2017
ISBN-13
9782724621402
Product Content
Text (eye-readable)
Extent
Main content page count : 308
Code
9782724621402
Dimensions
12.5 x 19 cm
Weight
340 grams
ONIX XML
Version 2.1, Version 3

ePub


Product Detail
1
Publication Date
05 October 2017
ISBN-13
9782724621426
Product Content
Text (eye-readable)
Extent
Front matter page count (Roman) : 308
Code
9782724621426
Technical Protection ebook
Adobe DRM
ONIX XML
Version 2.1, Version 3

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Contents


Introduction 
Avertissement 
 

I. APPRENDRE SON GENRE 
Intégrer les stéréotypes du moment
La famille, première reproductrice du genre 
Des différenciations précoces, omniprésentes, insistantes 
Différences ou inégalités ? 
Des marges de manoeuvre 
L'école des filles et l'école des garçons 
Les stéréotypes en action 
Se préparer à un avenir « normal » 
Adolescent.e.s : le genre dans le regard des autres 
La mixité : une « police des moeurs » réciproque 
L'emprise d'une culture juvénile, à l'ombre du marché 
Une radicalisation des clivages de sexe ? 
De l’hyper-sexualisation au mal-être de genre 
 

II. EXÉCUTER SON GENRE 
Une liberté de mouvement entravée 
Une moindre confiance dans son corps 
Une mobilité restreinte 
Une beauté obligatoire 
Responsable de sa beauté 
L’habit fait la femme 
Une sexualité hétéronome 
La sexualité, c’est social 
Une sexualité au service du genre 
Toutes des mères parfaites 
La famille contre les femmes ? 
Une division du travail cadrée socialement 
 

III. LA NATUREDUGENRE 
Le regard des sciences de la vie 
La recrudescence du naturalisme 
Le regard des sciences humaines et la portée heuristique du genre 
Un consensus autour du genre ? 
Contre ou pour la nature, un faux procès 
 

IV. LE GENRE ENTRE IDENTITÉ ET SYSTÈME DE DOMINATION 
Le devoir d’identité 
Une identité intimement sociale 
Une identité labile 
Une identité ancrée dans les corps ? 
La féminité, stigmate d’une position subordonnée ?
Le genre, fer de lance de la domination ? 
Entre violence et consentement 
Toutes et tous complices ? 
Des recompositions dans la domination 
 

V. LIBÉRER, MAGNIFIER OU DISSOUDRE LE GENRE ? 
Libérer les moeurs, est-ce libérer les femmes ? 
Cultiver les différences, une voie vers l’égalité ? 
L’égalité dans la différence, une aporie ? 
Le coût des différences 
Multiplier les identités ou éradiquer toute classification ? 
Viser le noyau dur de la domination 
Pourquoi le sexe ? 
Militer avec le genre 
 

S’ÉMANCIPER DU GENRE 
Bibliographie sélective