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L'opinion et ses publics

Une approche pragmatiste de l'opinion publique
First Edition

A l'heure où l'on redécouvre les "jurys citoyens" et où Internet favorise de nouveaux espaces de débat, ce livre permet de dépasser le dialogue de sourds entre ceux qui font les sondages sans les critiquer et ceux qui les critiquent sans en faire ... Read More

For many sociologists, public opinion does not exist, it acts as an artifact created by instruments and polls. Yet, if public opinion doesn't exist, controversies multiply and create their own audiences.

Survey methods must, then, have a change of approach in order to take into account not so much a unified and indivisible public opinion, as the dynamic of argument and the plasticity of the public.

Today it’s a matter of restoring the word of "common agents", their images, their stories, and their arguments, which form “common ground” on a problem which concerns them, and also identifies an audience, thanks to experimental polls considered to be public scenes, or forms of collective coordination which can take on three dimensions: a shared identity, agreement of a diagnostic (cause, responsibility, solution) and engagement in a collective action.

A work which renews reflection on the role of the polls, in the age of the Internet, citizen juries and participatory democracy.

Mathieu Brugidou, after having worked for a decade in polling institutes, is a Researcher at EDF R&D at the heart of the Energy, Technology and Society Research Group, and is Associate Director of Research CNRS at the Pact Laboratory. He teaches at Sciences Po Paris and Grenoble and at the University of Paris I-Panthéon-Sorbonne.


Paperback - In French 22.50 €
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Specifications


Publisher
Presses de Sciences Po
Author
Mathieu Brugidou,
Collection
Académique
Language
French
Tags
, , , , polling
Publisher Category
> Political Science > Political Life
Publisher Category
> Politics
BISAC Subject Heading
POL000000 POLITICAL SCIENCE
Onix Audience Codes
06 Professional and scholarly
CLIL (Version 2013-2019)
3283 SCIENCES POLITIQUES
Title First Published
13 May 2008
Subject Scheme Identifier Code
Thema subject category: Politics and government

Paperback


Publication Date
13 May 2008
ISBN-13
978-2-7246-1018-5
Extent
Main content page count : 216
Code
978-2-7246-1018-5
Weight
278 grams
List Price
22.50 €
ONIX XML
Version 2.1, Version 3

ePub


Publication Date
13 May 2008
ISBN-13
9782724682670
Product Content
Text (eye-readable)
Extent
Main content page count : 216
Code
9782724682670
Technical Protection ebook
Adobe DRM
ONIX XML
Version 2.1, Version 3

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Contents


Introduction
Nouveaux paradigmes de l'opinion publique
Les deux sens du public
L'opinion et ses publics

I - LES COMPÉTENCES DES PUBLICS
COMMENT LES PUBLICS MÈNENT-ILS L’ENQUÊTE ?

Chapitre 1 / NOUVEAUX PARADIGMES, NOUVEAUX DISPOSITIFS D’ENQUÊTE
Discours public et discours du public
Les caractéristiques de l’opinion publique sondagière
Le sondage d’opinion comme épreuve
L’enquête expérimentale

Chapitre 2 / COMMENT ANALYSER UNE QUESTION OUVERTE ?
Compter
Des classes aux thèmes
Donner du sens
La sociologie des publics
Un débat fondateur pour l’étude de l’opinion publique

Chapitre 3 / ARGUMENTS ET SYLLOGISMES
Des réponses « raisonnables »
Des réponses argumentées
L’appel aux valeurs

Chapitre 4 / MISE EN RÉCITS
Les motivations du vote
La construction d’une typologie

II - LES PUBLICS EN ACTION
COMMENT LES PUBLICS SE COORDONNENT-ILS DANS L’ACTION ?

Chapitre 5 / LES PASSEURS D’ÂMES
Épitaphes
Des représentations socialement déterminées
Des représentations idéologiquement organisées
« Je me souviens »

Chapitre 6 / LA RECHERCHE DES RESPONSABILITÉS POLITIQUES
Les « histoires causales » et l’environnement
La recherche des causes et de la responsabilité politique

Chapitre 7 / LA MOBILISATION
La question de l’opinion publique territoriale
Des lieux communs pour se mobiliser
La justification : public et groupe statistique

Conclusion / LE PUBLIC COMME FORME DE COORDINATION
Une compétence distribuée
Publics éphémères, communautés interprétatives et groupes mobilisés
Un programme de recherche