Presses de Sciences Po

http://www.pressesdesciencespo.fr/en/livre/?GCOI=27246100086320
Opinion, sondages et démocratie
Title Opinion, sondages et démocratie
Subtitle Nouvelle édition entièrement actualisée
Edition First Edition
Author Roland Cayrol
Publisher Presses de Sciences Po
Tags , , , polling
BISAC Subject Heading POL000000 POLITICAL SCIENCE
Audience 01 General / trade
CLIL (Version 2013-2019) 3283 SCIENCES POLITIQUES
Title First Published 16 March 2011
Subject Scheme Identifier Code      93 Thema subject category: JP
 


Format Paperback
Nb of pages 146 p.
ISBN-10 2-7246-1207-8
ISBN-13 978-2-7246-1207-3
GTIN13 (EAN13) 9782724612073
Reference no. 978-2-7246-1207-3
Publication Date 16 March 2011
Main content page count 146
Weight 166 gr
List Price 14.50 €
 


Format ePub
Nb of pages 146 p.
Product Detail EPUB
ISBN-10 2724688392
ISBN-13 9782724688399
Publication Date 16 March 2011
Product Content Text (eye-readable)
Technical Protection ebook Adobe DRM
Main content page count 146
List Price 6.99 €
 

Description

Opinion is the beating heart of modern democracy, and polls constantly monitor its pulse. Their publication, as we know, exerts a powerful influence on political actors and the media, hence the numerous controversies surrounding them—especially during election years!

Do polls themselves manipulate opinion? Do they make or break elections? How and under what conditions are they useful to citizens, politicians and researchers? Such are the questions Roland Cayrol addresses, showing—after a brief history of the polls, including their evolution and the techniques of professional pollsters—how they've become an essential instrument of knowledge, even of freedom in certain countries.

Clear and piercingly insightful, this work offers any reader a better understanding of how polls are used in our societies, as well as the rigorous ethical rules of their usage.

Roland Cayrol is an Associate Director of Research at the Centre de recherches politiques de Sciences Po (Cevipof). Co-founder of the polling institute CSA, he is the acting advisor on strategy, image and communication, and comments regularly on contemporary politics and the evolution of opinion.

Contents

Introduction. Pour savoir d'où l’on parle

Chapitre 1. Le succès des sondages
La genèse
Le marché aujourd’hui
Qui commande quoi, à qui ?
Les apports des sondages

Chapitre 2. Une révolution, un coup de génie
L’opinion publique
L’enquête représentative

Chapitre 3. Sonder, c’est un métier
Définition de la population à étudier
La méthode aléatoire
Les sondages par quotas
La rédaction du questionnaire
Le terrain et les méthodes des enquêteurs
L’irruption d’internet
Les traitements statistiques et le rapport de résultats

Chapitre 4. Élections : le sondeur tient l’ardoise
De la préhistoire à la reconnaissance
Les sondages font-ils l’élection ?
Les erreurs de mesure et la « cuisine » technique
Les sondages et les campagnes électorales
Les sondages et les électeurs

Chapitre 5. Sondages et démocratie
La loi du 19 juillet 1977 et ses avatars
Les apports des sondages à la démocratie
Que retenir de la critique « bourdivine » ?
La place des sciences de l’opinion
Pour en savoir plus