Presses de Sciences Po

http://www.pressesdesciencespo.fr/en/livre/?GCOI=27246100616740
L'opinion et ses publics
Title L'opinion et ses publics
Subtitle Une approche pragmatiste de l'opinion publique
Edition First Edition
Collection Académique
Publisher Presses de Sciences Po
Tags , , , , polling
BISAC Subject Heading POL000000 POLITICAL SCIENCE
Audience 06 Professional and scholarly
CLIL (Version 2013-2019) 3283 SCIENCES POLITIQUES
Title First Published 13 May 2008
Subject Scheme Identifier Code      93 Thema subject category: JP
 


Format Paperback
Nb of pages 216 p.
ISBN-10 2-7246-1018-0
ISBN-13 978-2-7246-1018-5
GTIN13 (EAN13) 9782724610185
Reference no. 978-2-7246-1018-5
Publication Date 13 May 2008
Main content page count 216
Weight 278 gr
List Price 22.50 €
 


Format ePub
Nb of pages 216 p.
Product Detail EPUB
ISBN-10 272468267X
ISBN-13 9782724682670
Publication Date 13 May 2008
Product Content Text (eye-readable)
Technical Protection ebook Adobe DRM
Main content page count 216
 

Description

For many sociologists, public opinion does not exist, it acts as an artifact created by instruments and polls. Yet, if public opinion doesn't exist, controversies multiply and create their own audiences.

Survey methods must, then, have a change of approach in order to take into account not so much a unified and indivisible public opinion, as the dynamic of argument and the plasticity of the public.

Today it’s a matter of restoring the word of "common agents", their images, their stories, and their arguments, which form “common ground” on a problem which concerns them, and also identifies an audience, thanks to experimental polls considered to be public scenes, or forms of collective coordination which can take on three dimensions: a shared identity, agreement of a diagnostic (cause, responsibility, solution) and engagement in a collective action.

A work which renews reflection on the role of the polls, in the age of the Internet, citizen juries and participatory democracy.

Mathieu Brugidou, after having worked for a decade in polling institutes, is a Researcher at EDF R&D at the heart of the Energy, Technology and Society Research Group, and is Associate Director of Research CNRS at the Pact Laboratory. He teaches at Sciences Po Paris and Grenoble and at the University of Paris I-Panthéon-Sorbonne.

Contents

Introduction
Nouveaux paradigmes de l'opinion publique
Les deux sens du public
L'opinion et ses publics

I - LES COMPÉTENCES DES PUBLICS
COMMENT LES PUBLICS MÈNENT-ILS L’ENQUÊTE ?

Chapitre 1 / NOUVEAUX PARADIGMES, NOUVEAUX DISPOSITIFS D’ENQUÊTE
Discours public et discours du public
Les caractéristiques de l’opinion publique sondagière
Le sondage d’opinion comme épreuve
L’enquête expérimentale

Chapitre 2 / COMMENT ANALYSER UNE QUESTION OUVERTE ?
Compter
Des classes aux thèmes
Donner du sens
La sociologie des publics
Un débat fondateur pour l’étude de l’opinion publique

Chapitre 3 / ARGUMENTS ET SYLLOGISMES
Des réponses « raisonnables »
Des réponses argumentées
L’appel aux valeurs

Chapitre 4 / MISE EN RÉCITS
Les motivations du vote
La construction d’une typologie

II - LES PUBLICS EN ACTION
COMMENT LES PUBLICS SE COORDONNENT-ILS DANS L’ACTION ?

Chapitre 5 / LES PASSEURS D’ÂMES
Épitaphes
Des représentations socialement déterminées
Des représentations idéologiquement organisées
« Je me souviens »

Chapitre 6 / LA RECHERCHE DES RESPONSABILITÉS POLITIQUES
Les « histoires causales » et l’environnement
La recherche des causes et de la responsabilité politique

Chapitre 7 / LA MOBILISATION
La question de l’opinion publique territoriale
Des lieux communs pour se mobiliser
La justification : public et groupe statistique

Conclusion / LE PUBLIC COMME FORME DE COORDINATION
Une compétence distribuée
Publics éphémères, communautés interprétatives et groupes mobilisés
Un programme de recherche