Performance sociale, financement et réformes de l'enseignement supérieur


First Edition

Ideally universities would provide opportunities for their students, remedy the massive undergraduate failure rates, and still be open to all. But is it possible to attain these objectives and maintain almost entirely non-feepaying higher education ? State subsidies to universities, which are currently insufficient, are not likely to substantially increase in the future.

Australia and the United Kingdom have introduced radically different models. They are based on significant course fees associated with a generalised system of student loans, the repayment of which is conditional upon future revenue.

Robert Gary-Bobo defends a reform inspired by this model. It would provide French universities that are in financial distress with the means to develop, and avoid them leading so many students down a dead-end road. It would bring more social justice to a system that, paradoxically, primarily benefits young people from privileged backgrounds.


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Specifications


Publisher
Presses de Sciences Po
Author
Robert Gary-Bobo,
Collection
Sécuriser l'emploi
Language
French
Tags
Communisme, Gauche, Guerre, Guerre 1939-1945, Libération
BISAC Subject Heading
SOC000000 SOCIAL SCIENCE
BIC subject category (UK)
JNMN Universities
Onix Audience Codes
06 Professional and scholarly
CLIL (Version 2013-2019)
3081 Sciences sociales
Title First Published
09 March 2017
ONIX Adult Audience Rating
Content warning
Type of Work
Monograph

Livre broché


Publication Date
01 January 1993
ISBN-13
978-2-7246-0636-2
Extent
Main content page count : 352
Code
9782724606362
Weight
430 grammes
List Price
35.00 €
ONIX XML
Version 2.1, Version 3

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Contents


Chapitre 1 RENDEMENTS, RISQUES ET COÛTS DE L'ENSEIGNEMENT SUPÉRIEUR

Rendements et risques de l'éducation

Enseignement supérieur, croissance et externalités

 

Chapitre 2 ENSEIGNEMENT SUPÉRIEUR ET EMPLOI DES JEUNES

Quelques estimations des rendements et des risques de l’éducation en France

Risques affectant les salaires des diplômés de l’enseignement supérieur

Observe-t-on une dévalorisation des diplômes ?

Peut-on améliorer les performances de l’université française en matière d’emploi ?

 

Chapitre 3 MODÈLES DE FINANCEMENT DE L’ENSEIGNEMENT SUPÉRIEUR

Le financement de l’enseignement supérieur en France

Le système des États-Unis

Coûts et dépenses de l’enseignement supérieur américain

Les systèmes de l’Australie et du Royaume-Uni

 

Chapitre 4 SORTIR DE LA CRISE FINANCIÈRE DES UNIVERSITÉS FRANÇAISES

Points de doctrine

Esquisse d’une réforme du système français

 

Conclusion